Pentingnya Penjenamaan Melalui Media Sosial

0
650

Media sosial berkembang begitu pesat dan hampir semua orang menggunakannya sama ada untuk perkara buruk atau baik. Apabila Friendster berada di awal era media sosial, ramai orang menggunakannya untuk berkongsi dengan rakan-rakan mereka dengan jenaka dan sebagainya. Banyak orang juga menggunakannya untuk mencari kenalan, dan pastinya kita masih ingat bagaimana Friendster digunakan untuk mengisi kehidupan digital dalam kehidupan seharian kita.

Kemudian perkembangan media sosial juga berkembang, kehadiran Facebook dan Twitter, yang kedua-duanya perlahan-lahan mengalihkan Friendster hingga tahun 2011, Friendster telah hilang sepenuhnya dari peredaran dan berubah menjadi tapak permainan. Terutamanya sekarang terdapat media sosial yang muncul seperti PATH, dan Instagram. Facebook, Twitter dan Instagram yang menarik ialah terdapat manfaat yang semakin jelas, iaitu aktiviti pemasaran melalui dua media sosial seperti branding, promosi dan bahkan menjual secara langsung.

Sekarang, hampir semua industri kecil dan besar dengan pelbagai jenama melibatkan diri dalam aktiviti pemasaran seperti penjenamaan. Ketiga Media Sosial lebih banyak digunakan (Facebook, Twitter dan Instagram). Ini adalah salah satu manfaat di sebalik penggunaan media sosial. Kemudian timbul persoalan, betapa pentingnya melakukan pemasaran digital melalui media sosial? Dan ini ulasannya.

1. Pengguna Media Sosial semakin luas

Lebih daripada 1 bilion orang di seluruh dunia menggunakan Facebook, Twitter dan Instagram. Sesetengah peniaga sekarang adalah generasi dengan usia dewasa yang mempunyai keperluan yang berbeza. Oleh kerana itu, masih terdapat bahagian pasaran yang besar untuk dikembangkan.

2. Penjenamaan

Orang lebih suka membeli produk yang sudah menjadi jenama popular. Di samping itu, menurut penyelidikan mengenai strategi pemasaran, orang lebih suka produk yang mempunyai akaun Facebook, Twitter dan Instagram, berbanding perniagaan atau produk yang tidak memilikinya.

3. Semua Orang lebih Mudah Dipengaruh Dengan Cadangan Rakan Pada Media Sosial

Dalam istilah pemasaran ini disebut Word of Mouth, dan Word of Mouth kini menjadi digital dalam Social Media. Oleh itu, pelanggan yang berpuas hati dengan produk, tidak mustahil mereka akan mengesyorkannya kepada keluarga, saudara mara, dan rakan mereka.

4. Kepercayaan

Untuk isu kepercayaan adalah sangat penting. Pelanggan atau bakal pelanggan lazimnya melihat testimoni dari pelanggan pertama yang mempunyai akaun Facebook, Twitter atau Instagram.

Oleh itu, media sosial sangat bermanfaat bagi orang-orang perniagaan untuk melakukan pemasaran digital, salah satunya ialah penjenamaan dan kemudian menarik lebih ramai pelanggan.