Teknik Komunikasi Yang Paling Efektif Martin Luther King

0
219

Ilmu komunikasi memang sangat penting bagi seorang PR. Ini kerana ia wajib menyampaikan keadaan perniagaan bila-bila masa dan di mana jua. Bagaimana Anda dapat memperbaiki imej perniagaan tanpa komunikasi yang baik? Jadi, belajarlah dari para tokoh dunia yang hebat dalam berkomunikasi, salah satunya adalah Martin Luther King, Jr.

Memiliki gaya komunikasi yang sangat baik, membuatkan lelaki yang dilahirkan pada 15 Januari 1929 ini berjaya menjadi salah seorang pemimpin terpenting dalam sejarah Amerika Syarikat. Bukan hanya itu, dia juga dianggap sebagai pahlawan, pencipta kedamaian, dan martir oleh ramai orang di seluruh dunia pada era moden. Cara King berkomunikasi memang sangat mudah difahami. Ia juga mampu membuat orang ramai hanyut dalam gelombang ombak yang disampaikan, sehingga masyarakat menyokong aktivis hak asasi manusia keturunan Afrika-Amerika tersebut.

Pelajaran Komunikasi dari Martin Luther King, Jr

Berikut adalah perkara yang boleh ditiru oleh pengamal perhubungan awam dalam menerapkan komunikasi perniagaan. Jika Anda ingin menjadi King, Anda boleh mempraktikkan beberapa mesej beliau.

· Ciptakan Penyelesaian

“A genuine leader is not a searcher for consensus but a molder of consensus.”
“Pemimpin yang sebenar bukan pencari persetujuan tetapi membuat persetujuan.”

Dari kata-kata ini, King mengajar kita untuk menciptakan penyelesaian setiap kali timbul masalah. Ketika berlakunya sesuatu masalah, seperti masalah menentukan strategi kempen, kejatuhan imej perniagaan, atau sebagainya, kita sering mencari penyelesaian berdasarkan pengalaman orang lain. Padahal tugas PR bukanlah mencari penyelesaian mengenai apa yang terjadi, tapi menciptanya.

· Komunikasi itu penting

“People fail to get along because they fear each other; they fear each other because they don’t know each other; they don’t know each other because they have not communicated with each other.”

“Masyarakat gagal untuk bergaul antara satu sama lain; mereka takut akan satu sama lain kerana tidak mengenali satu sama lain; mereka tidak mengenali satu sama lain kerana mereka tidak berkomunikasi antara satu sama lain.”

Pada dasarnya, komunikasi penting untuk memperkenalkan diri serta perniagaan. Tujuannya, agar masyarakat mengenali jenama Anda, dan mendapatkan lebih banyak engagement.

· Jangan menyerah pada kegagalan

“Never succumb to the temptation of bitterness.”
“Jangan sekali-kali mengalah kepada godaan kekecewaan.”

Kadangkala kempen Anda tidak berapa berjaya; kadangkala Anda juga tidak dapat menyelesaikan masalah dengan baik. Namun, King mengajar kita agar selalu percaya bahawa setiap usaha pasti membuahkan hasil.

· Bekerjalah Sebaik Mungkin

“Whatever your life’s work is, do it well. A man should do his job so well that the living, the dead, and the unborn could do it no better.”

“Dalam apa jua pekerjaan yang anda buat, lakukan dengan baik. Setiap orang harus melakukan kerja mereka dengan baik supaya yang hidup, yang mati dan yang tidak dilahirkan tidak akan dapat melakukan yang lebih baik”

Lakukan apa jua pekerjaan sebaik mungkin, sehingga nama kita akan terus dikenali, kerana tidak ada yang mampu melakukannya dengan lebih baik.

Secara umum, komunikasi adalah mengenai apa yang Anda lakukan, mulai dari sikap, sifat, kelakuan, dan sebagainya, bukan sekadar kata-kata. Kerana kadangkala masyarakat lebih memandang kepada sikap seseorang berbanding dengan apa yang orang itu katakan.