Petikan Kata-Kata Nelson Mandela yang Memberi Inspirasi

0
890

Siapa yang tidak kenal dengan Nelson Mandela? Lelaki yang sempat menjawat tugas Presiden Afrika Selatan dari tahun 1994-1999 ini menghabiskan sebahagian besar hidupnya untuk memerangi penindasan. Mulai dari memberantas kemiskinan, perkauman, jurang kekayaan, hingga mendorong mendamaikan perkauman. Kini, walaupun lelaki yang sering digelar sebagai “Father of a Nation” itu telah tiada, namun beberapa kata-katanya dapat kita jadikan inspirasi yang boleh diterapkan ke dalam dunia politik, PR, komunikasi, atau dalam aspek kehidupan lain.

 

1. Memahami orang lain

Nelson Mandela mengajar bahawa untuk mendapat sokongan dari orang ramai, Anda harus menyelami isi hati mereka dengan menggunakan bahasa yang mereka fahami. Bukan dengan memaksa mereka mengerti apa yang Anda katakan.

“If you talk to a man in a language he understands, that goes to his head. If you talk to him in his language, that goes to his heart.”

“Jika Anda berbicara dengan orang lain menggunakan bahasa yang difahaminya, ia akan masuk ke mindanya. Namun jika Anda berbicara dengan bahasanya, ia akan masuk ke hatinya.”

 

2. Bergaul dengan orang ramai

sosial

Sebagai pemimpin, Anda perlu tahu keperluan orang lain. Anda harus bergaul dengan mereka. Di sinilah kecerdasan komunikasi dan sifat rendah hati Anda diuji. Jika Anda berjaya melakukannya, Anda akan mendapat banyak informasi yang penting.

“You don’t have that idea when you are arrogant, superficial, and uninformed.”
“Anda tidak akan mendapat idea jika anda sombong, dangkal, dan kurang informasi.”

 

3. Tidak hanya cerdas

Menurut Nelson Mandela, kecerdasan dan kebaikan hati menjadi senjata yang penting untuk menjadi seorang pemimpin. Bukan itu sahaja, Anda juga harus boleh bertutur dengan baik, secara lisan mahupun bertulis.

“A good head and good heart are always a formidable combination. But when you add to that a literate tongue or pen, then you have something very special.”

“Kepala dan hati yang baik adalah kombinasi yang mantap. Tetapi jika Anda menambahkan lidah yang fasih dan pena yang tajam, maka Anda memiliki sesuatu yang istimewa.”

 

4. Akui kesalahan

kesilapan2

Dalam apa hal sekalipun, kadang-kadang seseorang merasa dirinya benar dan tidak mahu mengakui kesalahan. Namun tidak bagi Mandela; menurutnya keberanian mengakui kesalahan dan memperbaikinya adalah amat penting.

“Unlike some politicians, I can admit to a mistake.”

“Tidak seperti sesetengah ahli politik, saya dapat mengakui sesuatu kesalahan.”

 

5. Tidak ada yang mustahil

Kadang kala kita merasakan yang kita membayangkan sesuatu pekerjaan atau mimpi yang dianggap mustahil, padahal tidak semestinya demikian. Setidak-tidaknya setelah mencuba, Anda akan tahu ianya berhasil atau tidak, tetapi jika Anda menyerah kalah dari mula, maka anda sudah pastinya telah gagal. You will never know before you try.

“It always seems impossible until it’s done.”

“Sesuatu selalu tampak mustahil sehinggalah ianya berjaya dilakukan.”

Nelson Mandela adalah presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan yang meninggal pada hari Khamis, 5 Disember 2013 di rumahnya pada usia 95 tahun. Sebelum meninggal, Mandela adalah seseorang yang aktif menulis dan berpidato secara umum. Kelima-lima kenyataan di atas adalah ungkapan yang pernah disebut oleh beliau semasa hidupnya.