Awas! 2 Dosa ini Tetap Akan Mengalir Walaupun Selepas Mati, Nombor 1 adalah Yang Paling Banyak Dilakukan

0
596

Pada hari ini, sangat sukar untuk kita mengelakkan diri dari membuat dosa, terutamanya di media sosial. Sangat jelas akibat yang akan diterima dengan pengumpulan dosa kerana pelbagai kemaksiatan yang telah kita lakukan. Sama seperti amal jariah, di mana ganjarannya akan terus mengalir walaupun seseorang itu telah meninggal dunia, begitu juga dengan dosa, ia juga akan terus mengalir jika dalam hidupnya dia melakukan perkara berikut:

1. Menjadi Pelopor Kemaksiatan

Dalam hidupnya dia berhabis-habisan untuk melakukan perkara maksiat dan ramai orang mengikutinya, walaupun dia sendiri tidak pernah menyuruh orang lain untuk mengikutinya. Dari situlah dosa-dosa akan terus mengalir kepadanya, sehinggalah dia meninggal dunia yang hanya akan menyiksa dirinya.

2. Mengajak Orang Lain Melakukan Perbuatan Tidak Bermoral

Tidak seperti perintis kemaksiatan di atas, mereka sebenarnya secara terbuka mengundang orang lain untuk melakukan perkara maksiat. Mereka akan melakukan pelbagai cara supaya orang lain mahu melakukan perkara yang dilarang oleh agama, walaupun kadang-kadang mereka sendiri tidak melakukannya. Seperti penjual minuman keras, yang kadang-kadang si penjual sendiri tidak minum, tetapi dia masih menjualnya dan membiarkan orang lain tenggelam ke dalam lautan dosa.

Walaupun dia sendiri tidak melakukannya, dia masih menerima dosa dari semua orang yang mengikutinya. Dia akan terus menanggungnya sehingga dia mati jika masih ada orang yang terjerumus ke lembah kemaksiatan oleh kerana ajakannya.

Marilah kita mendekatkan diri kepada Tuhan sehingga kita sentiasa dipisahkan dari dari melakukan perkara maksiat.