5 Trik Pemasaran Lama Yang Terbukti Berkesan

0
860

Kaedah pemasaran lama yang dipadukan dengan teknologi baru akan memberikan hasil yang hebat. Google+, Vine, atau Twitter merupakan alat pemasaran baru yang canggih, dan berkos rendah. Namun anda tidak harus menumpukan perhatian terhadap kaedah yang baru sahaja. Beberapa kaedah pemasaran lama juga tetap menarik dan berkesan.

Supaya lebih berkesan, cubalah kombinasi teknologi moden dengan trik pemasaran lama. Berikut adalah beberapa tips pemasaran lama yang terbukti sangat berkesan.

· Pemasaran Word-of-Mouth

Word-of-Mouth kekal sebagai alat pemasaran paling berkesan. Orang lebih percayakan sahabat handai dan keluarga mereka. Berikan ganjaran kepada pelanggan setia yang memperkenalkan orang-orang baru ke dalam “keluarga” dan dorong pekerja anda untuk menyebarkan berita dalam lingkungan pergaulan mereka.

Cara ini dapat meningkatkan jangkauan pelanggan anda melalui pelaksanaan program referral dan senarai e-mail dalam media sosial anda.

· Hubungan Peribadi (Personal Connections)

Mewujudkan hubungan peribadi akan memberi kesan yang lebih baik. Gunakan software yang dapat menjejaki tarikh lahir pelanggan dan hubungi mereka dengan memberikan ucapan hari jadi melalui media sosial.

· Poskad

Kirimkan poskad kepada pelanggan anda sebagai tanda penghargaan atas pembelian terakhir mereka, atau untuk memberitahu tentang program baru yang mungkin menarik perhatian mereka. Kirimkan poskad kepada pelanggan anda sebagai langkah wajib setiap kali mereka membuat pembelian/pesanan.

· Berkumpul Bersama (Come Together)

Jaringan tempatan tetap menjadi cara utama untuk mendapat pelanggan setia. Media sosial amat sesuai untuk mempertahankan hubungan baik ini. Tetapi ianya tidak sebaik dengan perjumpaan bersama pelanggan di lokasi tempatan, petemuan persatuan peniaga, pameran industri dan sebagainya. Sudah tentunya ini lebih baik daripada hanya memaparkan di laman Facebook.

· Radio

TV merupakan media yang bagus, tetapi kos pengiklanannya sangat tinggi. Namun, radio sejak dulu lagi tetap memiliki nilai tersendiri dalam pengiklanan perniagaan kecil dan sederhana. Jangan batasi diri anda dalam melakukan pengiklanan. Radio tempatan merupakan radio yang paling berkesan menjangkau masyarakat di sesuatu di daerah.

Gabungkan kekuatan radio dan kekuatan komunikasi moden dengan membuat podcast tentang industri anda, atau membuat podcast sendiri di mana anda mengkongsikan nasihat melalui kepakaran anda.