7 Jenama yang Mengubah Dunia

0
627

Bermula daripada makanan segera hinggalah dunia fesyen dan telefon bimbit, beberapa jenama bukan sekadar mempengaruhi perbelanjaan kita. Mereka juga menentukan siapa diri kita.

Berikut adalah tujuh jenama yang mengubah dunia dan bagaimana mereka dapat melakukannya.

Amazon
Jeff Bezos bukan sahaja berjaya melakukan sesuatu dengan betul dari awal kewujudan Amazon. Ketika beliau meletak jawatan dari Wall Street pada tahun 1994 untuk pindah ke Seattle dan memulai perusahaan penjualan online, dia memilih nama Cadabra. Kemudian ia menggantikan dengan nama Amazon setelah seseorang mencemuh Cadabra sebagai Cadaver (mayat). “Amazon” sangat sesuai dalam banyak ciri. Bezos memilih nama tersebut dengan harapan laman webnya akan muncul di halaman pertama daftar carian (dulu berdasarkan urutan huruf). Dia juga menyukai nama Amazon kerana ia mengandungi huruf “a” dan “z”. Ideanya adalah Amazon suatu hari akan menjual pelbagai produk ke seluruh dunia. Hari ini, itulah yang dilakukan Amazon.

Facebook
Berbeza dengan andaian orang ramai, pencipta Facebook, Mark Zuckerberg bukanlah mahasiswa IT di Harvard. Dia adalah mahasiswa Psikologi. Laman sosial ini dulunya diciptakan untuk para alumni untuk bertemu (secara online) dengan satu sama lain atau mengatur temujanji. Facebook, jejaring sosial bernilai US$113 juta yang dilancarkan sembilan tahun lalu benar-benar telah mengubah cara bersosial, temujanji, berbelanja, dan hidup  bilion pengguna aktifnya.

GAP
Jenama ini mempelopori idea retail khusus dengan menumpukan satu kategori, harga yang berpatutan dan pilihan yang banyak. GAP kini membuat jenama jeans sendiri. Kini setiap orang di 90 negara dengan wang beberapa dolar atau ringgit mampu memiliki jenama pakaian ini.

HBO
Jenama saluran TV ini mula beroperasi pada akhir tahun 1972. Pada tahun 1975, hiburan HBO berjaya menarik perhatian ramai dan setiap orang menginginkan hiburan dari HBO. Sehingga tahun 1982, 9.8 juta orang memiliki saluran HBO dan 13.4 juta penonton di tahun berikutnya. Seiring waktu, persaingan semakin sengit. Tetapi, HBO berjaya menjadi pemenang dan mendefiniskan kembali pandangan pelanggannya tentang hiburan yang diinginkan. Siri Sex and the City dan The Sopranos yang sangat berjaya telah melonjakkan populariti HBO ke seluruh dunia.

McDonald’s
Ray Kroc, penjual alat pembuat milkshake, tahu bahawa restoran makanan segera McDonald’s akan berjaya suatu hari nanti. Menu yang standard, self-service, perisa tersendiri, francais, saham restoran untuk umum: semua itu ditawarkan oleh McDonald’s untuk pelanggannya. Kini restoran makanan segera ini memiliki 1.8 juta pekerja di 119 buah negara.

Starbucks
Starbucks Coffee Co., yang bermula sebagai sebuah gerai di Seattle tahun 1971 kini telah memiliki 11, 000 gerai di Amerika Syarikat dan 17, 500 di 61 buah negara. Rahsianya, Starbucks memperkenalkan kopi ke tahap di mana pelanggan kelas pertengahan sanggup membayar beberapa dolar untuk secawan kopi.

iPhone
iPhone menjadi pelopor smartphone yang bermula enam tahun lalu. Produk Apple ini bukan setakat membawa komputer dalam genggaman kita, tapi juga mengubah gadget menjadi simbol status di kalangan golongan menengah ke atas.